Jak sprawdzić biuro nieruchomości?

Decydując się na zakup lub sprzedaż mieszkania za pośrednictwem biura nieruchomości należy dokładnie sprawdzić daną firmę, z którą zamierza się współpracować. W końcu nierzadko powierza się w jej ręce oszczędności całego życia. Zobaczmy, na jakie rzeczy warto zwrócić uwagę, aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko zostania oszukanym.

Jakie powinno być dobre biuro nieruchomości?

Zanim przejdziemy do tego jak sprawdzić czy dane biuro nieruchomości jest rzetelne i dobre, ustalmy co to znaczy „dobre”. Przede wszystkim liczą się ludzie, którzy tam pracują. W końcu to właśnie z agentami nieruchomości bezpośrednio współpracuję się podczas procesu sprzedaży lub wynajmu domu czy mieszkania. Pracownicy biura nieruchomości powinni być kompetentni. Oprócz obszernej wiedzy z zakresu rynku nieruchomości, dobry pośrednik musi posiadać również kompetencje miękkie, być komunikatywny, pewny siebie i śmiały. Niezwykle istotna jest także odpowiedzialność, skrupulatność i cierpliwość. Jeżeli agentów pracujących w biurze charakteryzują takie właśnie cechy to dobry znak sygnalizujący, że dana firma również jest profesjonalna i godna zaufania.

Opinie

Jedną z najlepszych metod na sprawdzenie biura nieruchomości jest zasięgnięcie opinii od osób, które miały już styczność z daną firmą, ponieważ są jej obecnymi lub byłymi klientami. To właśnie takie osoby są najlepszym wskaźnikiem jakości usług agencji nieruchomości. Warto dokładnie przeczytać komentarze i oceny w Internecie lub zasięgnąć języka wśród znajomych. Trzeba przy tym pamiętać, że żadna duża agencja nie będzie miała 100% pozytywnych opinii. Przez wiele lat działalności zawsze znajdzie się ktoś, kto jest niezadowolony z usług. Warto jednak sprawdzić jak biuro nieruchomości reaguje na krytykę, czyli negatywne komentarze od byłych klientów.

Profesjonalny wizerunek

Profesjonalny wizerunek jest niezwykle ważny w branży nieruchomości. Dotyczy to zarówno ogłoszeń, jak i samych pośredników i biura nieruchomości. Pierwszą rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę jest strona internetowa agencji. Dobre biuro przykłada uwagę do wszystkich szczegółów, nawet takich jak posiadanie czytelnej, estetycznej i przyjaznej dla użytkownika strony internetowej. Decydując się na spotkanie korzystnie jest spotkać się w siedzibie firmy. Wygląd biura, to czy jest uporządkowane czy panuje w nim chaos, a wreszcie sama prezencja naszego ewentualnego agenta nieruchomości może wiele powiedzieć o firmie.

Prowizje i opłaty

Zdarza się, że agenci już na początku informują, że za udostępnienie adresu obiektu lub możliwość zwiedzenia go pobierana jest opłata. To jasny sygnał, że mamy do czynienia z niezbyt uczciwym biurem, które próbuje wyłudzić pieniądze.

Licencja zawodowa

Od 2014 roku nie jest konieczne posiadanie kierunkowego wykształcenia ani państwowej licencji na wykonywanie zawodu pośrednika nieruchomości. Mimo to, warto jednak sprawdzić czy agenci pracujący w interesującym nas biurze nieruchomości takie licencje mają. Można to zrobić przez Internet na stronie: https://rejestr.pfrn.pl/posrednicy. Taka licencja stanowi swego rodzaju potwierdzenie wiarygodności i profesjonalizmu danego pośrednika nieruchomości.

Ubezpieczenie

Skoro jesteśmy już przy pośrednikach i ich dokumentach, to o ile posiadanie licencji nie jest obowiązkowe, o tyle każdy agent nieruchomości musi mieć aktualne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej (OC). Dzięki temu, w sytuacji wyrządzenia przez niego szkód w wyniku prowadzonej działalności można dochodzić odszkodowania. Brak takiego ubezpieczenia jest wyraźnym znakiem świadczącym o niskiej wiarygodności agenta.

Umowa pośrednictwa

Skontrolowanie umowy również jest elementem sprawdzania wiarygodności samego biura. Przede wszystkim dokument też zawsze musi być sporządzony w formie pisemnej. Żadne słowne ustalenia się nie liczą. Umowa powinna być dokładna i przejrzysta. Ponadto powinna zawierać:

  • pełne dane stron umowy,
  • określony cel umowy,
  • określony przedmiot umowy,
  • określony zakres zobowiązania pośrednika oraz zakres zobowiązania zlecającego,
  • upoważnienie dla pośrednika do podejmowania niezbędnych czynności w imieniu zlecającego,np. pobrania dokumentów z urzędu,
  • informacje o wynagrodzeniu dla biura,
  • informacje o czasie obowiązywania umowy oraz zasadach i warunkach jej rozwiązania.